ESG (Environmental, Social and Governance) Ratings
ESG procene se odnose na tri ključna faktora u procesu ocenjivanja i merenja održivosti investicija u kompanije ili biznis. Ti faktori su: pitanja zaštite životne sredine, pitanja društvene odgovornosti i pitanja korporativnog upravljanja. Tipični elementi zaštite životne sredine uključuju: korišćenje prirodnih resursa, energetsku efikasnost, emisije u vodu i vazduh, generisanje otpada, emisije ugljen dioksida, inicijative održivosti. Neki od bitnih elemenata društvene odgovornosti su: bezbednost i zdravlje na radnom mestu, ljudska prava, zaštita podataka o ličnosti i privatnosti, obuke za zaposlene, politike različitosti i mogućnosti, programi za zajednicu. Elementi upravljanja su: poslovna etika, prava vlasnika, komunikacija sa zainteresovanim stranama, posvećenost menadžmenta.
Proces ESG procena treba da pomogne u boljem određivanju finansijskih performansi kompanije u budućnosti, uključujući sagledavanje mogućih rizika.
Sprovođenje ESG audita obuhvata sledeće aktivnosti:
- Pregled dokumentacije dostavljene od strane klijenta
- Pripremu za realizaciju audita na lokaciji klijenta i dostavljanje plana audita
- Audit na lokaciji uključuje razgovor sa menadžmentom i delom zaposlenih, obilazak lokacije i pregled dokumentacije na lokaciji
- Primarno sumiranje rezultata na lokaciji klijenta i iznošenje zaključaka na licu mesta
- Analizu prikupljenih dokaza i informacija i konsolidovanje zaključaka
- Izdavanje izveštaja
Benefiti koje ima organizacija na osnovu ESG audita i procene:
- Jačanje korporativne reputacije kod svojih kupaca
- Usaglašenost sa zakonskom regulativom
- Jasnije iskazivanje svoje strategije poslovanja
- Demonstriranje odgovarajućeg upravljanja rizicima
- Odgovori na pitanja investitora i dobavljača i klijenata
- Demonstriranje odgovarajućeg upravljanja troškovima
- Odgovarajući odgovor na izazove konkurencije.
Odnos i očekivanja ključnih zainteresovanih strana prema kompanijama koje su sprovele ESG procene:
- Investitori žele da investiraju u kompanije koje su aktivne po pitanju održivog razvoja tako da oni takve kompanije smatraju pouzdanijim na duže vreme.
- Zaposleni vole da rade u kompanijama koje pokazuju socijalni uticaj, demonstriraju etično ponašanje i posvećeni su obezbeđivanje balansa između privatnog života i radnog mesta zaposlenih.
- Klijenti sve više biraju proizvode i usluge koji potiču iz okruženja koje vodi računa o životnoj sredini i gde mogu da pokažu transparentnost u sopstvenom lancu snabdevanja.